Digitizarea afacerii: de ce este importantă și cum mă ajută?
În contextul actualei pandemii toată lumea începe să se axeze pe digitizarea afacerii prin digitalizarea proceselor de business cu focus pe automatizarea / robotizarea activităților. O afacere digitizată este rezultatul digitalizării proceselor (aprovizionare, producție, livrare etc) și oferă antreprenorului reducerea imediată a costurilor, eficientizarea afacerii prin eliminarea activităților manuale și repetitive.
Drept dovadă, Comisia Europeană a anunțat că vor aloca 7,5 miliarde euro în perioada 2021 – 2027 pentru a pune bazele digitizării Uniunii Europene. Se vor urmări 4 direcții de transformare digitală în cadrul Digital Europe Programme:
- Îmbunătățirea infrastructurii prin achiziția de super calculatoare,
- Cercetare și dezvoltarea în inteligența artificială,
- Cybersecurity – întărirea securității rețelelor informatice,
- Răspândirea tehnologiilor digitale în economie și social.
Dar totuși care este baza unei digitizări solide, sustenabile pe termen lung?
Răspunsul vine de la Peter Moller, consultant Deloitte, care în urma unor interviuri din 2019 cu mai multe companii multinaționale, a ajuns la concluzia că deși optimizarea costurilor unei afaceri se poate face prin automatizare / robotizare (Robotic Process Automation) majoritatea companiilor se întorc către ceea ce constituie baza digitizării unei afaceri, și anume către îmbunătățirea proceselor de business prin standardizarea și eficientizarea lor cu metodele clasice de Lean și Six Sigma.
Care este motivul întoarcerii către lucrurile simple?
În goana de a reduce costurile și de a optimiza cât mai repede modul în care se fac activitățile zilnice, în ultimii 3 – 4 ani companiile s-au axat foarte mult pe creșterea productivității prin transformarea digitală orientată către automatizări / robotizări (RPA) neglijând faptul că procesele lor de business sunt nestandardizate și ineficiente. Când zic ineficient, mă refer la faptul că activitățile zilnice sunt manuale, repetitive și îți consumă mult timp. Când zic nestandardizat, mă refer la faptul că există mai multe căi prin care poți duce o activitiate la bun sfârșit, iar unele rute s-ar putea să îți ia mai mult timp decât altele.
Așadar, focusul actual este către construirea unei baze solide pentru viitoarea digitalizare prin a standardiza și eficientiza procesele actuale de business, iar la final urmând și robotizarea lor.
Acesta este contextul macro, dar ce se va întâmpla în contextul micro la nivel de start-up sau antreprenoriat local?